Ny Weishaupt filial i Regensburg

Max Weishaupt GmbH är en av världens ledande leverantörer av värmesystem, värmpumpar och brännare och har haft en filial i den tyska staden Regensburg sedan 1993. Här arbetar ca. 50 anställda med försäljning, teknisk rådgivning och service.

Den nya Weishaupt filialen i Regensburg ligger direkt vid tillfartsvägen till motorvägen A93 och huvudvägen B16.

Filialen betjänar regionerna Oberpfalz, Niederbayern och Ingolstadt. I norr inkluderar detta Schwandorf-regionen, och i öster och söder gränsar området till Tjeckien och Österrike. Området norr om Mainburg-Landshut-Burghausen hanteras av filialen i München.
Som ett resultat av det avsevärt utökade produktsortimentet och den positiva utvecklingen av Weishaupt-filialen i Regensburg blev det nödvändigt att bygga en ny byggnad som kunde tillgodose framtida behov. Den nya byggnaden för filialen är byggd i industriområdet “Am Ammerholz” i området Pentling, sydväst om Regensburg, med direkt anslutning till motorväg A93 och huvudväg B16.
Den imponerande byggnaden består av ett lager på över 740 m2 og kontor på 790 m2. Dessutom innehåller byggnaden undervisningsanläggningar på 250 m2 både för teoretisk och praktisk undervisning av installatörer och servicetekniker. Den praktiska undervisningen genomförs med fullt fungerande produkter. För detta ändamål används golvstående och vägghängda kondenserande gas- och oljepannor på 2 upp till 120 kW, markanslutna värmepumpar och luft/vatten-värmepumpar på mellan 2 och 12 kW, kombiberedare, varmvattenväxlare och en testflamrörspanna för 70 kW för undervisning i brännare.
Den nya byggnaden värms upp resp. kyls av en reversibel vätska/vatten-värmepump på 46 kW och en kondenserande gaspanna på 32 kW. Alla byggnadens tekniska anordningar styrs och regleras med utrustning från Weishaupts dotterbolag Neuberger. BauGrund Süd, som också ingår i Weishaupt-gruppen, har utfört jordprover och -analyser samt jordsondborrningerna (9 stycken om 100 m).
Den nya filialen i Regensburg är ytterligare ett exempel på Weishaupts önskan att vara nära kunderna och erbjuda undervisning till kunder och egen teknisk försäljningspersonal.
Weishaupt har genomfört liknande byggprojekt för sina filialer i Hamburg, Dortmund, Frankfurt, Berlin, Neuss och Stuttgart.