Ny Weishaupt-filial i Neuss

Max Weishaupt GmbH är en av världens ledande leverantörer av värmesystem och har haft en filial i den tyska staden Neuss sedan 1965. Ca. 50 anställda arbetar här med försäljning, teknisk rådgivning och service.

På västra sidan av Rhen betjänar filialen hela området från staden Kleve i nedre Rhen i norr ner till kommunen Selfkant i söder.
Filialen Neuss ansvarar för städerna Düsseldorf, Wuppertal, Solingen och Remscheid - liksom det omgivande inlandet på östra sidan av Rhen.

Som ett resultat av det avsevärt utökade produktsortimentet och den positiva utvecklingen av Weishaupt-filialen i Neuss blev det nödvändigt att bygga en ny byggnad som kunde tillgodose framtida behov. Den nya byggnaden ligger i norra änden av Neuss, direkt vid motorväg A52 nära Büderich. Den nya byggnaden invigdes i slutet av juni med över 200 gäster, inklusive kunder och anställda från Weishaupt.

Den imponerande byggnaden består av ett lager på över 900 m2 och kontor på 1.200 m2. Det finns också ett 250 m2 stort undervisningsområde för teoretisk och praktisk undervisning av yrkesmän och servicetekniker. För den praktiska delen har fullt fungerande produkter installerats, som inkluderar golvstående och vägghängda kondenserande gas- och oljepannor från 2 till 45 kW, markmonterade värmepumpar och luft/vatten-värmepumpar på mellan 7 och 11 kW, bufferttankar och kombiberedare och tre testflamrör på pannor från 70 till 600 kW för undervisning i brännare.

Den nya byggnaden värms upp och kyls av en reversibel vätska/vatten-värmepump på 70 kW och av en kondenserande gaspanna på 90 kW. All teknik i byggnaden styrs av byggnadsautomation från Weishaupts dotterbolag Neuberger. Weishaupts dotterbolag BauGrund Süd har utfört jordprover och analyserat byggmarken samt genomfört själva jordsondborrningen.

Den nya filialen i Neuss är ytterligare ett uttryck för Weishaupts önskan att vara nära kunderna och erbjuda undervisning till kunder och egen teknisk säljpersonal.

Weishaupt har genomfört liknande byggprojekt för sina filialer i Hamburg, Dortmund, Frankfurt og Berlin.